Olinowanie stałe XV-XIX wiek



Olinowanie stałe – podstawy

Rola olinowania stałego

Maszt na dawnym żaglowcu był potężnym elementem konstrukcyjnym, ale wbrew pozorom nie mógł sam utrzymać się pionowo – był zbyt wysoki i wąski w stosunku do podstawy. Olinowanie stałe stanowiło więc swoisty „szkielet z lin”, który stabilizował maszty i przenosił ogromne siły działające na żagle.

  • Bez wantów maszt przechyliłby się na boki.
  • Bez sztagów przewróciłby się do tyłu.
  • Bez baksztagów – do przodu.

Można powiedzieć, że każdy maszt utrzymywał równowagę dzięki systemowi naprężonych lin w trzech kierunkach: burtowym, dziobowym i rufowym.

Olinowanie stałe (ang. standing rigging) to wszystkie liny i cięgna, które służą do utrzymania masztów w pionie i w odpowiedniej pozycji. W odróżnieniu od olinowania ruchomego, nie służy ono bezpośrednio do obsługi żagli, ale do stabilizacji konstrukcji.

Materiały
  • W epoce żaglowców drewnianych: konopie smolne, skręcane w grube liny (najczęściej czarne od smoły).
  • Później: druty stalowe (XIX w.) i stalowe liny plecione.
  • Współcześnie: stal nierdzewna, często z końcówkami typu „śruba rzymska” do naciągu.
Podstawowe elementy olinowania stałego
  1. Stengi i sztagi (ang. stays) – liny biegnące od masztów ku dziobowi (i częściowo rufie), zapobiegają przewróceniu masztu do tyłu.
    • Sztag fokmasztu biegnie ku dziobowi, do bukszprytu.
    • Sztagi grotmasztu i bezanmasztu prowadzone są do podstaw kolejnych masztów lub do pokładu.
  2. Wanty (ang. shrouds) – liny prowadzone skośnie od masztu ku burtom statku, zabezpieczają maszt przed przechyłem na boki.
    • Na wantach montowano talię i jufersy (okrągłe, perforowane bloczki), tworzące charakterystyczne „drabinki”.
    • Dzięki nim marynarze mogli wspinać się na reje.
  3. Baksztagi (backstays) – liny odchodzące od masztów ku rufie, które równoważyły sztagi.
    • Stosowano je zwłaszcza na wyższych częściach masztów (stengach).
Montaż i naciąg
  • Olinowanie stałe zawsze zakładano od dziobu ku rufie, czyli zaczynając od fokmasztu.
  • Każda lina była naciągana przy pomocy talii lub śrub rzymskich (w epoce drewnianych okrętów – najczęściej przy pomocy jufersów i talrepów).
  • Lina była smolona, by chronić ją przed wilgocią i gnicie.
    (Konserwacja olinowania to była codzienna, ciężka praca. Marynarze smarowali liny gorącą smołą, co powodowało, że praktycznie całe życie chodzili brudni i pachnący jak beczka dziegciu. Pojawiło się nawet określenie:
    „tarred with the same brush” – czyli „wszyscy tak samo umazani smołą”.)
Znaczenie w praktyce
  • Odpowiedni naciąg olinowania miał krytyczne znaczenie: zbyt luźne wanty powodowały „pływanie” masztu, a zbyt mocne mogły go złamać.
  • Podczas bitew zdarzało się, że przeciwnik celował w wanty i sztagi – uszkodzenie olinowania stałego mogło powalić cały maszt, unieruchamiając okręt.




Olinowanie stałe na Mayflower (ok. 1620 r.)

Mayflower był typowym angielskim statkiem handlowym początku XVII w., uzbrojonym i przystosowanym do dalekich podróży. Posiadał trzy maszty i bukszpryt:

  • Fokmaszt (foremast)
  • Grotmaszt (mainmast)
  • Bezanmaszt (mizzenmast)
  • Bukszpryt (bowsprit)
1. Bukszpryt
  • Sztag fokmasztu – mocowany do bukszprytu, jeden z najgrubszych elementów olinowania.
  • Podtrzymanie bukszprytu: tzw. bobstay (podciągi od bukszprytu ku dziobowi, w dół), które przeciwdziałały unoszeniu się bukszprytu do góry.
2. Fokmaszt
  • Wanty fokmasztu – 4–6 par, prowadzone z marsa fokmasztu ku obu burtom.
  • Sztag fokstengi – od stengi fokmasztu ku dziobowi.
  • Baksztagi – od szczytu stengi ku rufie, mocowane przy burtach.
3. Grotmaszt
  • Sztag grotmasztu – biegnący do podstawy fokmasztu.
  • Wanty grotmasztu – 6–8 par, najgrubsze liny na statku, zakończone jufersami.
  • Sztag grotstengi – od stengi grotmasztu do fokmasztu.
  • Baksztagi grotstengi – wiodły ku rufie.
4. Bezanmaszt
  • Sztag bezanmasztu – mocowany do grotmasztu (czasem do jego stengi).
  • Wanty bezanmasztu – 2–4 pary, cieńsze niż przy głównych masztach.
  • Baksztagi bezanmasztu – ku rufie, od górnych części masztu.
5. Cechy charakterystyczne olinowania Mayflower
  • Wszystkie liny konopne były smołowane (czarne lub ciemnobrązowe).
  • Jufersy duże, drewniane, układane w charakterystyczne trójkąty.
  • Maszty były wieloczęściowe (dolny maszt + stenga), a każdy segment miał własne wanty i sztagi.
  • Bukszpryt często miał dodatkowe olinowanie boczne – gammoning (mocowanie do dziobu).
6. Instrukcja modelarska – kolejność zakładania
  1. Bukszpryt – zamocuj bobstay i olinowanie boczne.
  2. Fokmaszt – wanty i sztag do bukszprytu.
  3. Grotmaszt – wanty, sztag do fokmasztu.
  4. Bezanmaszt – wanty i sztag do grotmasztu.
  5. Stengi – do każdego masztu osobne wanty i sztagi.
  6. Na końcu – baksztagi dla każdego segmentu masztu.


    To tyle wstępnie na tematy olinowania stałego na okrętach/ statkach w większości okrętów z tamtego okresu bazowało na tym standardzie i jak się przyjrzycie innym jednostkom to zobaczycie że jest podobnie lub tak samo.
    Wszystkie nazwy są podane po polsku obok angielskich bo jak zakładam że w instrukcjach montażu modeli jest nazewnictwo angielskie.

    Pozdrawiam
    Roman K.
Posted in Bez kategorii

Możliwość komentowania została wyłączona.