Holownik portowo-redowy Centaur II
Centaur II, Nr IMO 9388845, to holownik portowo-redowy tylnopędnikowy. Branżowe określenie anglojęzyczne na tego rodzaju holownik to stern drive tug; jednostki takie oznaczane są też często symbolem ASD (od “azimuthing stern drive”), a także określeniami charakterystycznymi dla poszczególnych producentów pędników i projektantów holowników (np. Z-peller tug). Centaur II ma dwa pędniki azymu-talne (“śrubostery” lub “pędniki kierunkowe”) umieszczone pod nawisem rufowym. Holowniki takie mają najczęściej wciągarkę holowniczą umieszczoną na dziobie (przed nadbudówką). Wykorzystuje się je jako asystę lub dodatkowy “ster” obsługiwanego statku przy jego rufie (w przeciwieństwie do holowników typu “traktor”, z pędnikami usytuowanymi pod przednią częścią kadłuba i z wciągarką holowniczą na rufie, które pracują najczęściej przy dziobie obsługiwanego statku). Centaur II ma również drugą wciągarkę holowniczą -umieszczoną za nadbudówką. Będzie przydatna głównie w holowaniach morskich.
Jest to jednostka przeznaczona do świadczenia usług holowniczych na terenie portu, redach i kotwicowiskach, a także na otwartym morzu w ograniczonym zasięgu żeglugi. Obejmuje to asystę, holowanie oraz inne przedsięwzięcia charakterystyczne dla tego rodzaju jednostek pływających. Statek powstał wg projektu Remontowej SA NED 8530 TUG, opracowanego przez należące do niej biuro Naval Engineering & Design. Głównym projektantem statku jest Prof.Andrzej Lerch.
Główne parametry
- Długość całkowita – 30,30 m
- Szerokość maksymalna – 10,50 m
- Wysokość do pokładu głównego (na owrężu) – 4,85 m
- Zanurzenie maksymalne – 4,80 m
- Nośność – 210 t
- Tonaż Pojemnościowy brutto – 300 (w przybliżeniu)
- Prędkość – 13,3 w.
- Uciąg na uwięzi – 45 Ton