Jak wiadomo najwięcej pracy zajmuje nam wykonanie kadłuba. Jeżeli mamy wykonać kadłub który ma pływać to pozostają nam 2 metody wykonania.
Metoda słomkowa – Przy tej metodzie wykonujemy szkielet tj wręgi oraz stępkę a następnie za pomocą listew oklejamy kadłub. O tej metodzie napisze więcej w momencie jak będę wykonywał jakiś kadłub tą metodą. Wadą takie rozwiązania jest fakt że głównym budulcem jest drewno które musimy dobrze zabezpieczyć przed wodą. Nie zmienia to faktu że drewno będzie cały czas pracowało i taki kadłub będzie trzeba co kilka lat uszczelniać. Ostatnio spora grupa modelarzy zamiast listew do oklejania używa poliestru HIPS w postaci pasków. W każdym razie nakład pracy jest ogromny przy budowie takiego kadłuba.
Metoda żywiczna laminatowa– Przy tej metodzie pracy mamy znacznie więcej ale za to kadłub jest znacznie lżejszy i wytrzymalszy niż poprzednia metodą i przede wszystkim wodoodporny.
Aby wykonać kadłub ta metoda będziemy musieli wykonać kopyto (wzorzec) czyli kadłub w skali jaka nas interesuję i po wykonaniu kopyta (wzorca) używając żywicy i tkaniny szklanej wykonać formę.
Na początek wykonamy wzorzec. Posłużę się tu moim przykładem gdzie obecnie będę szykował kadłub do modelu Centaur II w skali 1:25. Mając rozrysowane linie teoretyczne kadłuba rozrysowałem sobie stępkę oraz wręgi które następnie naniesione na sklejkę 5 mm zostały wycięte. Po wycięciu złożyłem w całość szkielet i po odpowiednim ułożeniu na stole, tak aby nie nastąpiło zwichrowanie kadłuba posklejałem wręgi do stępki.
A tak to wygląda w praktyce
Teraz przestrzeń między wręgami wypełnimy styrodurem. Jest to pianka która dość łatwo się obrabia. Następnie wyszlifujemy kształty i wypukłości tak aby były jak najbardziej zbliżone do oryginału. Następnie pokryjemy 2 warstwami tkaniny szklanej przesączonej żywicą.
Kadłub został wypełniony pianką tak jak widać na zdjęciach.
Teraz przygotujemy tkaninę szklaną oraz żywicę epoksydową (żywica poliestrowa wchodzi w reakcję z pianką) i położymy kilka warstw tkaniny o gęstości 160g m2
2 warstwy tkaniny 160g/m2 żywica epoksydowa Epidiam 5 (innej nie miałem ). Teraz trzeba odczekać ok 3 dni aby żywica dobrze żelowała i stwardniała. Następnie szlifowanie nierówności i szpachlowanie wyrównywanie.
Gdy już żywica dobrze się utwardzi przystępujemy do szlifowania i uzupełniania ubytków i wyrównywania płaszczyzn. Należy w tym miejscu zaznaczyć że im lepiej to wykonamy im bardziej gładki i równy wyjdzie nam model na tym etapie tym lepszej jakości wyjdzie nam forma a co za tym idzie finałowy produkt jakim jest kadłub też będzie równy i gładki i nie będzie wymagał wiele pracy przed wykończeniowej malowaniem. W moim przypadku zdecydowałem się na wykonanie formy z znacznie szerszej niż sam model. Na wysokości linii pokładu z sklejki wykonałem kołnierz któy wystaje 6 cm od krawędzi kadłuba. W ten sposób wzmocnimy i usztywnimy na krawędzi formę aby nie miała tendencji do deformowania się.
Teraz jak już nasz model do formy został wyrównany i oszlifowany pomalujemy podkładem aby lakier którym finalnie pomalujemy miał dobre i równe podłoże.
To już koniec szpachlowania, szlifowania, pyłu. Kadłub został pokryty lakierem samochodowym akrylowym, teraz jak stwardnieje pokryjemy go warstwą rozdzielającą czyli woskiem i przystąpimy do laminowania formy.
Koniec części pierwszej.
Ciąg dalszy w drugiej części